Competencia digital del futuro docente de Educación Infantil y Primariaun estudio por comparaciones múltiples
- Enrique Alastor García Cheikh-Lahlou
- Francisco David Guillén Gámez
- Julio Ruiz Palmero
ISSN: 1695-288X
Year of publication: 2024
Volume: 23
Issue: 1
Pages: 9-24
Type: Article
More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
Abstract
Digital competence is an essential element for initial teacher training, as it allowsthem to integrate technologies into their practice. The objectives set were: (1) to know theself-perceived level of future primary and early childhood education teachers regarding theirdigital competence; (2) compare if there are significant differences in digital competencebetween future teachers of both educational stages; (3) to identify if there are significantdifferences in competence between the different academic courses of the degree, for eacheducational stage. We proposed a non-experimental study of the ex post facto type and asample of 897 students of Early Childhood and Primary Education. The results showed thatthey have a medium-high self-perceived level of digital competence in both educationalstages, finding significant differences between future teachers of Early Childhood andPrimary Education, the latter being the ones who obtained the highest scores. In EarlyChildhood Education, significant differences were found between those of the first andfourth year, while in Primary Education, differences were found between all academiccourses, except between the third and fourth. These results suggest that initial trainingshould focus on developing the digital competence of future teachers, with special attentionto the first academic courses
Bibliographic References
- Alastor, E., Martínez-García, I., Fernández-Martín, E., y Sánchez-Rodríguez, J. (2023). El aula invertida en Educación Superior como experiencia de innovación docente. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), (1), 66–81. https://doi.org/10.17345/ute.2023.1.3517
- Aguilar-Cuesta, Á. I., Colomo-Magaña, E., Colomo-Magaña, A., y Sánchez Rivas, E. (2021). COVID-19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1-14. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102
- Aroca-Reyes, C., y Llorente-Cejudo, C. (2023). Design, construction and validation of a rubric to measure motivation in Early Childhood Education with the use of Augmented Reality. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 9(1), 143–156. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2023.v9i1.14237
- Basgall, L., Guillén-Gámez, F. D., Colomo-Magaña, E., y Cívico-Ariza, A. (2023). Digital competences of teachers in the use of YouTube as an educational resource: analysis by educational stage and gender. Discover Education, 2(1), 28, 1-13. https://doi.org/10.1007/s44217-023-00054-x
- Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Validación del cuestionario de competencia digital para futuros maestros mediante ecuaciones estructurales. Bordón: Revista de pedagogía, 72(2), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436
- Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., Guillén-Gámez, F. D., y Gaete-Bravo, A. F. (2023). Correction: Digital competence of higher education students as a predictor of academic success. Technology, Knowledge and Learning, 28(2), 683-703. https://doi.org/10.1007/s10758-022-09627-5
- Casillas-Martín, S. y Cabezas-González, M. (2019). ¿Están preparados los maestros de Infantil para educar en la Sociedad Red?. Opción, 35(89-2), 1317-1348.
- Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M., y García-Peñalvo, F. J. (2020). Digital competence of early childhood education teachers: attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210-223. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393
- Castiñeira-Rodríguez, N., Lorenzo-Rial, M. A., y Pérez-Rodríguez, U. (2022). Competencia digital docente para crear contenidos: autopercepción del profesorado en formación didáctico-científica de Galicia (España). Educação E Pesquisa, 48, 1-25. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248243510
- Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Routledge.
- Colomer-Rubio, J. C., Sáiz-Serrano, J., y Bel-Martínez, J. C. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Educatio Siglo XXI, 36(1), 107–128. https://doi.org/10.6018/j/324191
- Cózar-Gutiérrez, R., Moya-Martínez, D., María, V., Hernández-Bravo, J. A., y Hernández-Bravo, J. R. (2016). Conocimiento y Uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) según el Estilo de Aprendizaje de los Futuros Maestros. Formación universitaria, 9(6), 105-118. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600010
- Demirtaş, B., y Mumcu, F. (2021). Pre-service teachers’ perceptions of ICT and TPACK competencies. Acta Educationis Generalis, 11(2), 60-82. https://doi.org/10.2478/atd-2021-0013
- Dicte (2019). Pedagogical, ethical, attitudinal and technical dimensions of digital competence in teacher education. Developing ICT in Teacher Education Erasmus+project. https://dicte.oslomet.no/dicte/
- Fernández-Martín, E., Alastor, E., Martínez-García, I., y Linde-Valenzuela, T. (2023). El uso de las redes sociales como recurso de innovación educativa en la educación formal. En J. Cabero-Almenara, C. Llorente-Cejudo, A. Palacios-Rodríguez, y M. Serrano-Hidalgo (Eds.), Mejorando la enseñanza a través de la innovación educativa (pp. 263-273). Dykinson.
- Gabarda-Méndez, V., Rodríguez-Martín, A., y Moreno-Rodríguez, M. D. (2017). La competencia digital en estudiantes de magisterio. Análisis competencial y percepción personal del futuro maestro. Educatio Siglo XXI, 35(2), 253–274. https://doi.org/10.6018/j/298601
- Gabarda-Méndez, V., García-Tort, E., Ferrando-Rodríguez, M. de L. y Chiappe-Laverde, A. (2021). El profesorado de Educación Infantil y Primaria: formación tecnológica y competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 19-31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261
- Galindo-Domínguez, H., y Bezanilla, M. J. (2021). Digital competence in the training of pre-service teachers: Perceptions of students in the degrees of early childhood education and primary education. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(4), 262-278. https://doi.org/10.1080/21532974.2021.1934757
- García, A. M. R., Cabrera, A. F., y Guerrero, A. J. M. (2019). Competencia digital docente para la búsqueda, selección, evaluación y almacenamiento de la información. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales, 33(94), 235-250. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i3.73200
- Gómez-Gómez, M., Hijón-Neira, R., Santacruz-Valencia, L., y Pérez-Marín, D. (2022). Impacto del proceso de enseñanza y aprendizaje remoto de emergencia en la competencia digital y el estado de ánimo en la formación del profesorado. Education in the Knowledge Society (EKS), 23. https://doi.org/10.14201/eks.27037
- Guillén-Gámez, F. D., Higueras-Rodríguez, L., y Medina-García, M. (2020a). Developing a regression model of cooperative learning methodology in pre-service teacher education: A sustainable path for transition to teaching profession. Sustainability, 12(6), 1-13. https://doi.org/10.3390/su12062215
- Guillén-Gámez, F. D. y Linde-Valenzuela, T. (2022). Métodos univariantes aplicados a la competencia digital del futuro docente en relación a su actitud, conocimiento y uso de las TIC. En E. Elena-Aveleyra y M. A. Proyetti-Martino (coords.) Escenarios y recursos para la enseñanza con tecnología: desafíos y retos (pp. 763-773). Octaedro.
- Guillén-Gámez, F.D., Mayorga-Fernández, M.J. y Álvarez-García, F.J. (2020b). A Study on the Actual Use of Digital Competence in the Practicum of Education Degree. Tech Know Learn, 25, 667–684. https://doi.org/10.1007/s10758-018-9390-z
- Guillén-Gámez, F. D., y Mayorga-Fernández, M. J. (2020). Quantitative-comparative research on digital competence in students, graduates and professors of faculty education: An analysis with ANOVA. Education and Information Technologies, 25, 4157-4174. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10160-0
- Guillén-Gámez, F. D., Ruiz-Palmero, J., Colomo-Magaña, E., y Cívico-Ariza, A. (2023). Construcción de un instrumento sobre las competencias digitales del docente para utilizar YouTube como recurso didáctico: análisis de fiabilidad y validez. Revista de Educación a Distancia (RED), 23(76). 1-23. http://dx.doi.org/10.6018/red.549501
- Llopis-Nebot, M. Ángeles, Santágueda-Villanueva, M., y Esteve-Mon, F. M. (2021). Competencia digital, actitudes y expectativas hacia las tecnologías digitales. Perfil de los futuros maestros de primaria. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (11), 114–130. https://doi.org/10.6018/riite.470331
- López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Morales-Cevallos, M. B., y López-Meneses, E. (2019). Competencia digital de futuros docentes para efectuar un proceso de enseñanza y aprendizaje mediante realidad virtual. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (67), 1-15. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.67.1327
- Marimon-Martí, M., Romeu, T., Usart, M., y Ojando, E. S. (2023a). Análisis de la autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial de maestros y maestras. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 51–67. https://doi.org/10.6018/rie.501151
- Marimon-Martí, M., Sánchez Valero, J. A., y Prats-Fernández, M. À. (2023b). Validación de una propuesta de indicadores sobre competencia digital docente para la formación inicial de maestros. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 41(1), 83-92. https://doi.org/10.51698/aloma.2023.41.1.83-92
- Martínez-Pérez, S., Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., y Palacios-Rodríguez, A. (2022). T-MOOC for initial teacher training in digital competences: Technology and educational innovation. Frontiers in Education (7). 1-14. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.846998
- Martínez-Serrano, M. D. C., Ocaña-Moral, M. T., y Pérez-Navío, E. (2021). Digital resources and digital competence: a cross-sectional survey of university students of the childhood education degree of the University of Jaén. Education Sciences, 11(8), 452. 1-11. https://doi.org/10.3390/educsci11080452
- Oguguo, B., Ezechukwu, R., Nannim, F., y Offor, K. (2023). Análisis de los docentes en el uso de recursos digitales en la enseñanza y evaluación en línea en tiempos de COVID. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 9(1), 81-96. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2023.v9i1.15419
- Özcan, M. (2022). Evaluation of prospective teachers’ digital literacy levels and mobile learning attitudes. Journal of Educational Technology and Online Learning, 5(2), 367-378. https://doi.org/10.31681/jetol.1020586
- Pascual, M. A., Ortega-Carrillo, J. A., Pérez-Ferra, M., y Fombona, J. (2019). Competencias Digitales en los Estudiantes del Grado de Maestro de Educación Primaria. El caso de tres Universidades Españolas. Formación universitaria, 12(6), 141-150. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600141
- Portillo-Berasaluce, J., Romero, A., y Tejada, E. (2022). Competencia Digital Docente en el País Vasco durante la pandemia del COVID-19. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 21(1), 57-73. https://doi.org/10.17398/1695-288X.21.1.57
- Pinto-Santos, A. R., Perez, A., y Darder, A. (2020). Autopercepción de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado de educación infantil. Revista Espacios, 41(18), 29-44.
- Pinto-Santos, A. R., Pérez-Garcias, A., y Darder-Mesquida, A. (2023). Training in Teaching Digital Competence: Functional Validation of the TEP Model. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 9(1), 39–52. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2023.v9i1.15191
- Richardson, J. T. (2011). Eta squared and partial eta squared as measures of effect size in educational research. Educational research review, 6(2), 135-147. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.12.001
- Roig-Vila, R., y Pascual-Luna, A. M. (2012). Las competencias digitales de los futuros docentes. Un análisis con estudiantes de Magisterio de Educación Infantil de la Universidad de Alicante. @ tic. revista d'innovació educativa, 9, 53-60. https://doi.org/10.7203/attic.9.1958
- Ruiz-Palmero, J., Guillén-Gámez, F. D., y Tomczyk, L. (2023). Permanent training as a predictor of success in the digital competence of Education teachers carrying out the online tutorial action. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1–12. https://doi.org/10.6018/reifop.542181
- Santos, A. R. P., y Garcias, A. P. (2022). Gestión curricular y desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(69), 1-21. https://doi.org/10.6018/red.493551
- Tárraga-Mínguez, R., Sanz-Cervera, P., Pastor-Cerezuela, G., y Fernández-Andrés, M. (2017). Análisis de la autoeficacia percibida en el uso de las TIC de futuros maestros y maestras de Educación Infantil y Educación Primaria. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 20(3), 107-116. https://doi.org/10.6018/reifop.20.3.263901
- Tomczyk, L., Mascia, M. L., Gierszewski, D., y Walker, C. (2023). Barriers to digital inclusion among older people: a intergenerational reflection on the need to develop digital competences for the group with the highest level of digital exclusion. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 9(1), 5–26. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2023.v9i1.16433
- Valencia, E. M. (2023). ¿Cómo enfrentarse a las tendencias globales de la Educación Superior?. Diá-logos, (26), 5-8